Ode aan Slauerhof (2012)

Op 25 november 2012 werd in Utrecht tijdens het festival 'Literaire Meesters' de dichtbundel 'Ode aan Slauerhoff' gepresenteerd. Ter gelegenheid van dit festival werden dichters uitgedaagd om een poëtische ode aan één van de grootste Nederlandse dichters te schrijven. Meer dan honderd dichters uit Nederland en België gaven daar gehoor aan. De beste gedichten werden verzameld in de dichtbundel’. Daaronder behoorde onderstaand gedicht.

Een eigen plek

Ik ben geboren bij de duinen.
Ik woonde aan de zee.
Ik droomde jong van bergen
maar niemand nam me mee.

Ik zocht de wegen van de wereld,
vond een huis onder de lucht.
Ik volgde een eindeloze vergissing
en kwam daar nooit op terug.

Want van al die zeeën ruimte
krijgt niemand snel genoeg.
Wie naar een eigen plek verlangt,
heeft heel veel voor de boeg.

Maar als ik toch ergens zou wonen,
dan maar niet in een gedicht.
In elk geval een verhaal dan toch.
Misschien dat ik dan zwicht.

De bundel is te bestellen via de website www.literairemeesters.nl.



Geen opmerkingen: